Co jím u vody

Pro mnohé zřejmě banální téma k tomu, aby to vydalo na celý blogový článek. Nicméně pro mě je to téma zaznamenání hodné. Protože stravu poslední dobou dost řeším. Ne nijak přehnaně, přesto si raději nyní připlatím za lepší jídlo, než abych ve vyšším věku místo toho kupoval ještě dražší léky a objížděl všemožné doktory. Doufám, že se mi tato snaha vyplatí. Ale k věci.

Co jsem dříve jedl a už nejím

Dříve jsem se při pobytu u vody s jídlem celkem odbýval. Především jsem se jím nerad zdržoval. Takže jsem si kupoval to, co lze rychle zhltnout a na dlouho mě to zasytilo. Klasicky jsem jedl párky, klobásy, kus chleba s čímkoli, tatranky, levné müsli tyčinky, cokoli sladkého. Nebo pytel housek a balení krájeného salámu apod.

To mi vždy stačilo, hodně zasytilo a vyřešilo jídlo na rybách. Hlavně se najíst a čímkoli vyřešit pocit hladu, hlavně rychle. Anebo namlsat se všeho možného co mi nejvíce chutná, ale to je pak člověk přeplácaný. Z dnešního pohledu hrůza hrůz.

Více řeším kvalitu jídla

S přibývajícím věkem i číslovkami na osobní váze, věnuji podstatně více pozornosti tomu, co jím. Především jsem téměř úplně vyřadil ze svého jídelníčku uzeniny a sladkosti. Dále bílé pečivo, sušenky, přestal jsem sladit kafe, přestal pít šťávy z koncetrovaných sirupů a téměř úplně jsem přestal pít všechny možné limonády a slazené minerálky.

Kempingový vařič, který vozím na ryby
Kempingový vařič, na němž si ohřívám jídlo i vařím vodu na oblíbené kafe

Toto všechno jsem měl vždy rád a hojně si toho užíval. Svůj jídelníček jsem změnil z důvodu obavy o své budoucí zdraví. Pokouším se nyní o zdravější stravu s minimem cukru, bílé mouky a všemožných náhražek i chemikálií v jídle. Co mi zůstalo je pivo. To mám hodně rád.

Co jím na rybách

Když pominu to, že si na ryby beru vždy nějaké ovoce nebo zeleninu. Jablka, hrušky, mrkev, kedlubnu apod. Tak jsem začal nakupovat poněkud jiné trvanlivé potraviny, než v minulosti.

Především to jsou fazole v rajčatové omáčce a různé druhy takto naložené nebo zavařené zeleniny. Dále ryby a rybičky v konzervách. Až na občasně přidaný cukr, nebo tu a tam nějaký škrob toho je v těchto potravinách minimum. Což je oproti trvanlivým uzeninám s bílým pečivem naprosto zásadní změna.

Co se týče sytosti, tak konzerva chilli fazolí v tomatové omáčce s makrelou taktéž z konzervy v rajčatové omáčce jsou syté natolik, že vydají za pořádný oběd. Zvláště, když si to ohřeji v ešusu na kempinkovém vařiči. Pak je to velmi vydatné a chutné teplé jídlo.

Makrela s chilli fazolemi v rajčatové omáčce je velká dobrota
Makrela s chilli fazolemi v rajčatové omáčce je velká dobrota

O něco zdravější mlsání nejen na rybách

Jestliže mě přepadne mlsná, nebo takový ten odpolední pocit malého hladu, za nímž se stejně skrývá „chuť na něco dobrého“, sním jedno nebo dvě jablka a je to zažehnáno. Když už mám opravdu chuť na sladké, skvěle v tomto ohledu fungují rozinky, nebo sušené datle. Těch stačí pár, aby člověk ukojil chuťě.

Když už si koupím něco na zub, tak to jsou nejčastěji sýry a místo oblíbených chipsů pražená solená slunečnicová semínka. Samozřejmě, že někdy neodolám a koupím si špekáčky na oheň, nebo balenou bábovku, kterou mám rád. Ale opravdu jen párkrát do roka.

Radikální změna v jídle

A teď si vezměte co takovýmto celkem snadným způsobem nesním cukru, různých aditiv do jídel, náhražek a chemických dochucovadel. Za den, za týden, za rok takto upraveným jídelníčkem jsem vynechal kilogramy něčeho, co tělu vážně neprospívá.

Takto na rybách vařím
Takto na rybách vařím

Věřím totiž, že si takovouto změnou jídelníčku, zvláště na rybách kde jsem se vždy v tomto ohledu velmi odbýval, pomůžu k lepšímu zdraví. Už jen proto, že na rybách jsem poměrně často a proto i zde řeším, jak si na rybách jídlem nezkazit zdraví do budoucna.

Jednoduše řečeno. Ani u vody není nutné se jídlem odbývat a když už, tak něčím, co tolik nekazí zdraví.